2021 Bleik

Vi hadde to mål for årets ferie og det var primært å komme oss til Bleik, sekundært til Nordkapp. Det vil si at det var jeg som hadde lyst på tur til Nordkapp og Kautokeino, men lysten til å kjøre så langt har dabbet av i takt med ustabilt vær og faren for å sitte på Finnmarksvidda i 8 grader og regn sammen med en haug med samer og reinsdyr. Vi stopper med andre ord ferden nordover på Bleik som ligger helt nordvest på Andøya. På vei fra Polarcamp, over Saltfjellet og litt lenger nord, stoppet vi en natt på Mørsvikbotn. Ikke et spesielt minneverdig opphold, men en helt ok plass hvor mor og datter holdt fortet. Moren skulte på oss da vi kom og overlot til datteren å svare på om det var ledige plasser. Det var vel 20 % belegg så det er klart at en slik tøff avgjørelse er vanskelig å ta helt alene. Vi kjørte helt innerst på den trangeste plassen blant noen nederlendere og en usigelig nysgjerrig nordlending som trykket trynet mot bakruta i campingvognen sin med oppsperrede griseøyne, men snøt hele gjengen for rygging, banning og skandaler, da jeg tok opp fjernkontrollen og snurret vogna på plass uten å bruke en kalori. Truma X2 Moover – terningkast 6.0.

Klikk på bildene for å se dem i stor størrelse…

Mørsvikbotn camping

Turen til Andøya gikk på veier av svært varierende kvalitet med blaff av idyller på begge sider, men særlig på sjøsiden. Lurer stadig på om de som bor her klarer å verdsette panoramautsikten, den sjønære beliggenheten og naturen eller om det bare er overføringer og støtteordninger som surrer rundt i hodene deres (deilig søring-arroganse). Vi kjørte over brua til Andøya og langs østsiden av øya. Flatt og fint med fjell midt på øya og fjell som popper opp av havet.  Mektige saker for en som er vant til Øyern og Romeriksåsen. Vi tok til venstre ved Andenes, passerte Andøya Space Center og langs en 1,5 kilometer sandstrand som får strendene på Maldivene til å se ut som gamle traktorveier. Deretter kjørte vi inn på Bleik camping. Vi fant en plass på den øverste terrassen med god utsikt utover stranden med 180 graders horisont. Utrolig flott sted som også tyskere, nederlendere og et eldre par fra Monaco hadde funnet. Alex Rosén og Aune Sand har lagd en TV-serie fra Bleik, noe som selvsagt var synlig i jokerbutikken som også var apotek, kafe, postkontor, legevakt og ryktebørs. Hyggelige damer som ønsket velkommen med «heija» og brede smil.

Bleik og Andenes

Det ble sykkeltur til Andenes og i motsatt retning til Stave Camping bare for å få bekreftet at vi valgte riktig campingplass. Det som er mest fasinerende med Bleik er egentlig hvor fraværende bygningsmyndighetene er i den kommunen. Her er alt greit. Påbygg i alle retninger, takvinkler i hytt og pine, hus med rekordstygge terrasser og vinduslinjer som hopper og danser bortover fasadene. Er det Frp og Blindeforbundet som styrer her?

Klikk på bildene for å se dem i stor størrelse…

Vakre bygg på Bleik

Vi traff godt med været og ble vitne til en fantastisk solnedgang der vi satt på rekke i fluktstolene våre sammen med andre internasjonale deltagere.

Bleik i solnedgang (uten filter & juks!)

Da vi våknet andre dagen luktet det sterkt svovel over hele den øverste delen av campingplassen. Kona fikk med seg en dame som jobbet i resepsjonen for å snuse inn lukten, men hun påsto at det bare var tang og tare som luktet sånn når det var lavvann. Minnet meg om lukten av død og fordervelse som man kjenner over hele Island. Vår nærmeste nabo var paret fra Monaco. De reiste rundt i en VW Transporter og sov på to tynne madrasser som de hadde i varerommet, sammen med en porta potti mobil dass og en brødboks. Fru Monaco, som så ut som en gråhåret eldre versjon av Vibeke Løkkeberg og som ikke hadde vasket håret siden påske, kom med et surt tryne og lurte på om gråvannet som rant under vogna vår var lekkasje fra toalettet vårt og var årsaken til den vonde lukten. Da jeg fortalte hva det var, så hun mistroisk på meg og krøp skuffet inn i den deilige bilen igjen. Hun hadde så inderlig lyst på å lage litt helvete etter nok en natt med vond rygg og dårlig søvn. Tror hun burde bekymre seg mer over luktene inne i den Transporteren. Jeg hadde en ide om at vi skulle være på Bleik i 4-5 dager, men det er egentlig ikke mye annet å gjøre der enn å sitte å se på solnedganger. Klart man kan ta en tur innom Andøya Space Center, men raketter og menn med bakeruniform og en glasskuppel på hodet har aldri fasinert meg. Synes egentlig det er litt barnslig med sånne nerde-interesser. Vi er for urolige til å sitte å glo, så da pakket vi sammen og satte kursen for Lofoten.

Fortsettelse følger om noen dager...