Southampton

Kona hadde blitt enig om at vi skulle til Tenby i dag, men Yr sa det var et dårlig valg. Det skulle komme mye nedbør ganske tidlig på dagen, så det var en viss risiko for at vi ville komme frem samtidig som det skulle bøtte ned. Det er ca 3,5 timers biltur fra Oxford til Tenby, men det er ikke godt å si om det tar en time eller to ekstra på grunn av køer. Wales får vi ta neste gang. Vi kjørte heller sydover til Southampton som hadde en bedre værprognose i dag. Det er ikke mye jeg vet om Southampton, men de har en fotballklubb i Premier League som gjør det bra. Det gikk visst også en båt herfra i 1912 som het Titanic, som ikke gjorde det fullt så bra. Vi kjørte inn mot bykjernen, fant en parkeringsplass, puttet på litt for lite på parkeringsautomaten og gikk ned mot sentrum. Jeg trodde dette skulle bli sånn passe kjedelig, så 3,5 timer burde holde. Men der tok jeg feil igjen, Southampton er en veldig spennende by med sprek arkitektur, mange fine spisesteder (bortsett fra de engelske) og mye å se på. Vi ramlet rett inn i noe vi mente måtte være en alternativmesse eller noe sånt, for her var det samisk troll-sang og joiking, små boder med mange raringer i fargerike klær og et stort trommeorkester som trommet alle i parken døve. Som båt-idiot hadde jeg et håp om at vi skulle finne Nordhavn sitt Europakontor nede i havnen, men det eneste vi så var 2 engelske par som kranglet høylydt om en bitteliten skrape i en bil, som en av dem tydeligvis hadde skylden for. Ble nesten slåsskamp, men kona til den lille hissigproppen gikk i mellom kamphanene. Skaden kostet kanskje 300.- nkr å fikse med litt rubbing. Parkometeret ropte på oss så vi gikk til bilen igjen og la inn adressen til Nordhavnkontoret på GPS'en. Ikke så rart at vi ikke fant det, for det lå 25 minutter unna med bil, nemlig helt på sydspissen av Hamble, ved Hamble Point Marina. Vi fant Nordhavnkontoret og undertegnede ble veldig fornøyd da vi så "Sweet Hope 2" ligge ved bryggen. En Nordhavn 76. Ikke ofte disse båtene er å se "live", da de stort sett er ute på bøljan blå. Morsomt! Vi kjørte tilbake til byen og akkurat som Yr hadde sagt, begynte det å regne klokken 17:00. Vi parkerte ved Westquay som er et kjøpesenter på størrelse med Strømmen Storsenter (ca 70 000m2), men med en mildt sagt sprekere arkitektur. Her er det en drøss med spisesteder og etter litt lurking frem og tilbake havnet vi på den italienske restauranten Zizzi. Knakende god pizza og pasta, terningkast 5,02.

Southampton er en artig by! Terningkast 4,99.

Da er det hjemtur i morgen etter nesten 4 uker på tur. Leiebilen var nesten ny da vi hentet den, det er den ikke nå lenger. Men til tross for mye kjøring føler vi at vi har hatt ferie. Kort oppsummert:

Trafikk og veier: Engelskmennene er flinke og oppmerksomme i trafikken, vi har MYE å lære når det gjelder hjelpsomhet og tålmodighet. Det er greit å kjøre på venstre side av veien, så lenge alle er enige om å gjøre det samme... Mange smale veier, men veldig godt merket. Bruk Park & Ride, men les skiltene ved innkjøringen...Terningkast 5,11

Mat: Det engelske kjøkkenet er en tragedie av fritert grisemat. Det dør 150 000 engelskmenn hvert år av ernæringsrelaterte sykdommer pga. høyt fett- og saltinnhold i maten. "En kan ikke stole på mennesker som har så dårlig mat, skal tidligere president i Frankrike, Jacques Chirac ha uttalt. Det er med andre ord ikke maten som trekker turister til UK. Terningkast 1,0.

Mennesker: Et herlig folkeslag som er utrolig imøtekommende og hyggelige. Selvfølgelig er mye av takkingen og unnskyldningene tillært og noen ganger kunstig, men du verden hvor hyggelig det er å være turist i UK. Og som vanlig når vi gjør noe dumt så sier vi at vi er fra Sverige, da blir de enda mer forståelsesfulle. Terningkast 5,99.

Overnatting: Her er det mye rart og da særlig Bed & Breakfast. Jeg er veldig ferdig med B&B og går heretter kun for hotell. Viktig å sjekke at det står kingsize-senger i beskrivelsen av rommet. Et annet tips er å bestille to enkeltsenger for å slippe en felles dyne. Da er det bare å dytte sengene sammen de nettene du er venner med kona. Det er små dronninger i England, så i Eastbourne betydde queensize en seng på 120 cm. Bruk litt penger på overnatting og du har overskudd til å farte rundt på dagtid. 4 stjerner eller mer = terningkast 4,87.

Offentlig kommunikasjon: Stort sett veldig bra og MYE bedre enn i Norge. Litt ymse kvalitet på togsettene, men mer enn godt nok. Traff 2 episoder med NSB-sjuka på denne turen, men det er også de eneste gangene vi har hatt noe tull med tog. Masse busser, trikker og baner som går hele tiden.

Vi kommer helt sikkert tilbake til UK på en ny ferietur om noen år igjen. Takk for tips og hyggelige ord fra de som har fulgt oss:-)

UK-samlet terningkast:

TERNING kopi.jpg

Joiketroll helt uten sangstemme

Hva han her drev med aner jeg ikke

Broren til Obelix

Tromming med mye kraft

Tja...

Telefon & øl, da er livet greit å leve

Mye gammelt og nytt i sentrum

Hamble Point Marina

Nordhavn 76

Havgående, CE klasse A

Kontoret var stengt så vi tar kontrakten neste gang

Reiseruten vår

Previous

Ferie på lykke og fromme