2022 Tjörn och Orust

Vi dro vestover, litt over 30 mil og endte på Tjörn. Det er Sveriges 7’ ende største øy uten at det sier meg noe som helst. Det viktigste er at det er saltvann på alle kanter og svensk skjärgård. Det er toppen av lykke for en sjømann fra Jessheim. Vi hadde styrt oss inn på en campingplass rett over broen, men etter å ha tatt en liten kikketur på plassen, fant vi ut at det ikke ble aktuelt: Her satt det velfødde svensker rundt en stor åpen plass og smattet på nötkjött och kycklingar mens de hørte på svensktoppar. Skulle vi sitte i midten? Neeei!. Vi rygget ut av innsjekkingen og satt kursen utover øya. Vi kom til en liten campingplass rett utenfor Skärhamn. Her satt det ingen velfødde svensker i ring, men derimot 3 bobiler fra Fredrikstad rett ovenfor oss. De satt seg godt til rette for å se om jeg klarte å rygge vogna inn på plassen, men jeg ødela underholdningen da jeg brukte moover med fjernkontroll og spant vognen rundt og lirket den på plass med et gjesp.

“Se der’a Raymond, det dær gårnt’e an, den vogna kjørær a sæ sjæl…”

Moover, terningkast 6.

For å få i gang kroppen etter 4 timer i bil, gikk vi inn til Skärhamn og kikket på livet. Ganske mange hadde kommet ut på øya i pinsen og finværet. Vi har seilt forbi Skärhamn tidligere og tenkt at det var ikke all verden, men det er en koselig plass med mange trange smug og maritim atmosfære. Et sted å bli pensjonist? Ja, et av mange. Vi tok også en tur til Ellös og verftet som lager verdens fineste seilbåter: Hallberg Rassy. Hadde håpet på at bryggene på verftet var tilgjengelige, men det lignet litt på Fort Knox. Da ble det nærflyging med drone og noen bilder fra luften.

Dagen etter ble det sykkeltur til Klädesholmen etter anbefaling av den lille frillan som satt i resepsjonen på campingen. Det skulle være nasjonaldagsfeiring på snuplassen for busser rett over broen, så vi satte kursen dit. Overraskende mange hadde tatt turen, men i stedet for å feire noen nasjonaldag var det “sildens dag”. Nasjonaldagen ble ikke nevnt. For å hedre silden ble det servert 2 sildebiter, et knekkebrød, en potet, en rømmeklatt og litt rødløk på an papptallerken for 40.- SEK. Sild og nasjonaldagen er tydeligvis inte uppskattat i Sverige

I tillegg til sild på papp var det salgsboder med all den vanlige driten som blir solgt på sånne steder: Spekepølser, kjempelure plastredskaper, vidundersvamper som fjerner flekker, hjemmelagd syltetøy hvor fabrikketiketten var fjernet og litt loppis-drit. Det var ikke en svensk nasjonaldrakt å se, men derimot svensk skjärgård-mote som har sett likt ut siden 80-tallet: Hvite/beige capribukser, piquét-skjorte og en genser lett henslengt over skulderen.

Klädesholmen var en veldig idyllisk plass med hus tett i tett som et fraggleberg. Masse sjarm og maritim atmosfære. Kanskje et sted å bli pensjonist? Ja et av mange.

Vi syklet over broen igjen og satte kursen mot Pilane skulpturpark som skulle ligge 15 kilometer innover på øya. Turen gikk på grusveier, skogsstier og langs asfalterte veier. 18 kilometer senere trillet vi inn foran porten til Pilane. Ikke noe galt med kartleseren selvfølgelig, det var kartet det var noe feil med, Vi tipper at det er her Christian Ringnes har fått inspirasjon til skulpturparken på Ekeberg i Oslo, for dette er akkurat samme konsept. Det er mye ræl og industriavfall i parken, men det som virkelig er magisk er “Anna”.

14 meter høy og med et veldig detaljert og troverdig utseende. Svenskene skriver at: “Det som Anna står för är det sinnliga, innerliga och mänskliga utan hat och gräl”. Det er den spanske kunstneren Jaume Plensa som har laget skulpturen og det er lett å bli begeistret for arbeidet hans, men det er litt shady at han sier at han har veldig sans for pur unge jenter…Gubben er født i 1955. Men for alt jeg vet så er det kunstnerisk begrunnet og ikke et utrykk for at mannen er pedo. Uansett er skulpturen alene verdt turen til Pilane på Tjörn.

Turen tilbake til vogna ble guidet av Google Map, så det gikk som smør.

Pickup som trekkdyr er helt topp, kjekt med et lite lasteplan for ekstra sykkelstativ, grill (ubrukt) og ymse campingting. Forbruk med 1900 kg på kroken har ligget på ca 1,1 liter diesel pr. mil Like billig diesel her som i Norge, rundt 25.- pr. liter. Ford Ranger Biturbo terningkast 5.

Kona har fungert bra på turen, tidlig våken, dekker frokostbordet mens jeg dusjer, er god på innetjeneste. Litt venting må jeg regne med og ikke minst sliter hun med valg når det er mye å velge mellom. Totalinntrykk terningkast 6.

Planen nå er å reise hjem i morgen for å ta noen dagsturer og ikke minst bygge ferdig boden. Ny ferie i august, blir sikkert noen nye innlegg da.