Hasjrus i Christiania

Også i dag stod Pettersen midt ute på plenen med raken sin da vi våknet med stive rygger etter alt for harde senger.

Det har blitt noen veldig bra sykkelturer i området her og ikke minst i dag hvor vi tok med oss syklene til Rørvig og syklet til Nykøbing og tok Fjordveien tilbake. En tur på 3 mil på stier, grusveier og asfalt. Det er flott å sykle i Danmark med så mange tilrettelagte sykkelstier og ikke minst bilister som bruker hodet og skjønner at syklister ikke følger noen regler som ikke gavner dem selv… Vi er faktisk ikke de eneste med el-sykler her og har sett et par butikker som selger «lade-sykler» (toskete navn).

Fruen har en egen evne til å fylle år hver eneste gang vi har ferie, så da er det slutt på ferien for undertegnede: Opp klokken 0700 for å bake, koke kaffe, pynte og vekke dronningen i 9-tiden. Hun skal bæres rundt på gullstol samtidig som hun sier at det er ikke så farlig: «jeg tar ikke bursdagen min sååå alvorlig!» Yeah right! Planen var København og København ble det. Vi kjørte inn til sentrum og parkerte bak hotell Imperial. Det er lenge siden vi har vært i København og hadde vel ikke all verdens forventninger til Strøget og Nyhavn, men denne gangen gikk vi bort til Fisketorvet og over på andre siden av kanalen. Her har det skjedd en liten revolusjon etter at det ble bygget en bro over kanalen fra Nyhavn og mot Christiania. Det er litt hipster/boheme-stil med store arealer med uteservering og grilling av mat for åpen flamme. Vi måtte ta turen innom Christiania for å kikke på livet og det åpenlyse salget av hasj. For 8-10 år siden var vi syd i Tyskland og gikk forbi en bordell hvor jentene satt i vinduene og viftet med puppene. Ganske spesielt å se på og så spesielt at kona tok frem kamera for å ta bilder, da kom det en stor stygg tatovert tysker og skrek «Nein, nein, keine photo!». Denne gangen kom det en hasj-sløv langhåret slask på en sykkel og gjentok budskapet på dansk, da kona igjen tok frem iPhonen for å ta bilder. Eimen av hasjrøyk er ganske heftig i hele den lurvete bydelen og det ser ut til at selgerne har skiftet nasjonalitet fra dansk til noe mørkere og sydligere. Utrolig mange flinke kunstnersjeler som kaster bort talentet sitt i hasjrus blant rot, skrot og lasaroner. Etter 21 500 skritt ble det en sen middag og enda senere en drøy times kjøretur hjem til sommerhuset, mette og i lett hasjrus.

Vi virrer fortsatt med videre ferieplaner, i det ene øyeblikket er vi på vei til Polen, så skal vi hjem for å gå på fjelltur, for deretter å se etter feriehus i Rotterdam. Men i kveld booket vi en ny uke i Danmark på vestkysten av Jylland. Vi er ikke helt ferdig med sykkelturene enda.

Fjordveien fra Nykøbing til Rørvig

Fjordveien

Her i Nykøbing har vi leid hus for 15 år siden

Havna i Nykøbing

Golfbanen i Holbæk

Previous

Muslim-light

Ferie på lykke og fromme