Polperro og Mousehole

Som nevnt noen ganger hører vi stadig på lydbøker når vi kjører. Vi er nå inne i en stim med Jens Lapidus, først med "VIP-rommet", nå med "Sthlm-delete", hans så langt siste bok. Kona fryder seg over denne Lapidusen, jeg begynner å irritere meg mer og mer over alle detaljene som skal med i en hver jævlig lille bevegelse, og alle de korte setningene:

Teddy gikk mot døren. Døren var hvit, ikke vanlig hvit, men med et lite gulskjær. Hengslene var svart-brune med oljerester på undersiden. Dørhåndtaket var svart. Det manglet en skrue i nøkkelskiltet. Teddy tok et skritt av gangen, løftet først høyre fot, deretter den venstre...

Er det rart jeg er i ferd med å klikke? Det tar jo hundre år før det skjer noe! Trøsten må være at om 14 timer er vi ferdig med "Sthlm-delete". "Vip-rommet" var egentlig en ganske tynn historie som var pakket inn i en haug med litesigende ord, litt sånn som Erna og Jonas holder på med i valgkampen hjemme i Norge. Virker som om kona prøver å dra ut tiden for å slippe å bli 50 med en gang (3 dager igjen).

Onsdag var det regn, så etter nok en klein frokost på Cloudland, tok vi turen ned til et vaskeri i Torquay med klesvasken. Vi satte oss sammen med en uteligger og to tannløse damer og ventet på at maskinene skulle bli ferdig. I frykt for at damene skulle stikke av med trusene mine, ventet vi i vaskeriet, mens de russiske damene som jobbet der løp frem og tilbake, smilte og skravlet uten at vi skjønte et pip. Ikke den helt store aktivitetsdagen, men i kveldingen tok vi i alle fall en tur ned på strandpromenaden og kjørte rundt og rundt i pariserhjulet. Ble ikke mye romantikk av det, det var veldig høyt og kona var livredd....

Torsdag derimot, våknet vi til knallvær og planene var allerede lagt: Vi skulle kjøre til Polperro som ligger i Cornwall (Torquay ligger i Devon), og gå kyststien til Looe. (takk til Unn-Kariin og Hilde Holden for turtips:-). Det er 1,5 times kjøretur fra Torquay til Polperro, men det var nok en gang kø på vei mot Cornwall. Det er mange briter som ferierer langs den engelske riviera og tar turen ned mot Land's End. Etter 2,5 time svingte vi inn på parkeringsplassen i Polperro, puttet på 4 pund for å parkere mellom 4 og 6 timer (?) og så at det var små elektriske busser som kjørte folk opp og ned fra den lille fiskelandsbyen. Det var helt uforståelig for det kunne umulig være mer enn 5-600 meter ned til havnen. Vi gikk ned til havnen, tok noen bilder, og fortsatte opp den lange bakken og stien videre langs kysten mot Looe. Dette er en kjempefin tur på ca 8 kilometer på stier som går litt opp trapper og ned bratte bakker, men i hovedsak i lett terreng med fantastisk utsikt ut mot havet hele veien.  Terningkast 5,88. Etter snaut 2 timer gikk vi over broen til Looe og bort til bussholdeplassen. 30 minutter senere var vi tilbake i Polperro etter en hasardiøs busstur. Sjåføren var ung, cool og hadde nye solbriller. Det har også tikket inn noen anbefalinger fra Helen og Hildegunn om å dra til Mousehole, en bitteliten fiskelandsby som ligger 2 timer vest for Polperro. Jeg var vel i tvil om jeg skulle orke den lange returen med Jens Lapidus skravlende i ørene, men vi satte fart og suste av gårde. Et generelt råd som gjelder for alle de småstedene vi har besøkt så langt, er å unngå å kjøre ned i sentrum. Like greit å parkere i utkanten først som sist. Det rådet burde jeg fulgt selv et par ganger, for den lille Mercedesen virker nesten som en semitrailer i de ekstremt trange gatene. Mousehole er et knøttlite sted med en havn som ligner på en stor gryte med en liten åpning. Fiskelandsbyen har trange koselige gater, som nesten ser ut som museganger som snor seg på kryss og tvers.  Padleboard, kajakk, dykking og seiling er nok det som opptar tiden til de som ferierer i Mousehole, men for oss ble det nok en gang byvandring og fotografering. Vi hadde fått tips om en veldig fin restaurant i havna og gjorde et tappert forsøk på å få et bord, men alt var reservert og opptatt til klokken 21. Så gøy er det ikke å sitte i et musehøl og vente i 2-3 timer, så vi satte kursen mot Torquay igjen. Mousehole 4 blank- en sjarmdott.

I dag (fredag) spiste vi den siste frokosten på Cloudland. Da vi kom ned i frokostrommet satt det 2 par der og gnagde i seg egg. Vi har fått overdose av egg og må antagelig på rehab etter denne ferien, så vi droppet det i dag. (mulig abstinensene kommer utover dagen) Som vanlig kom Nigel inn og lurte på hvordan vi hadde hatt det i går. Vi fortalte om gåturen langs kysten og turen til Mousehole. Han parerte med sin sedvanlige "ooOOOOoooooo" med en alt for lys stemme til å utgi seg for å være mann. Han sa at Cloudland stengte i oktober og at han også skulle gå kyststien....Vi burde egentlig svart "ooOOOOoooooo", men tenkte vårt om hvordan han skulle klare å gå opp trappene og ned de bratte bakkene med stivt kne, stiv rygg og brokk, og sa at det burde han gjøre...Vi pakket koffertene sa "ooOOOoooooo" til Nigel og satte kursen nordover mot Manchester. Cloudland - terningkast 2,69, får trekk for varmtvannsterror (varmt mellom 7:00 og 9:00) og verdiløs pjatting uten innhold.

Gps'en sa at det skulle ta drøyt 3 timer, men etter å ha kjørt i 3 timer var det fortsatt 3 timer igjen. Det var kilometerlange køer på M5 og senere på M6. Det tok litt over 8 timer før vi svingte inn foran Hotel Football Old Trafford, som ligger 50 meter fra Old Trafford. Søndag kommer Westham på besøk, men vi har ikke billetter.....sukk. Hadde vært gøy. Vi får se om det er noen som selger på kampdagen. I kveld tok vi bussen ned i sentrum for å orientere oss litt, fikk noen gode tips fra Simon (sjefen) som er hardbarket ManU-fan og har vært her mange ganger. I morgen blir det en ny runde i byen i dagslys :-)

Pariserhjulet i Torquay

Polperro

Kort busstur for slappfisker

Havna i Polperro - tom for vann

Greit når båten skal fikses

På vei opp bakken fra Polperro for å gå kyststien

Kyststien

Etter 2-3 kilometer var det en steinete badestrand

Pause på Ullevål

Der er Vålerenga i gang igjen

Looe

Mousehole

Badedrakt i England er våtdrakt

En foreldreløs jente prøver å få noe å drikke