Kystbuskveien og frosketyggere

Noen dager siden sist, men fortsettelsen følger omtrent sånn:  Søndag regnet egentlig bort, men vi kunne jo ikke sitte i ror-rekkehuset å se ut av vinduet, så det var ut på tur igjen. Vi regnet egentlig med at det regnet i Reine, men vi håpet på det beste og tok turen. Det er ganske mange geocacher i Lofoten, så vi kastet bort tiden på å plukke noen flere på veien. Lurer stadig på hva poenget er, men innimellom drar cachene oss til steder som er historisk interessante eller rett og slett fine utsiktspunkter.

Det regnet selvfølgelig i Reine, men vi gikk allikevel en tur rundt for å kikke litt. Stakk innom den lokale restauranten, men der var alle bord reservert, så det ble nok en gang et besøk på Underhuset på Sakrisøy. Nesten ikke folk der i dag heller, rare greier! Kona tok kveite, jeg bestilte hval, men tror jeg fikk kval. Kjempegod mat uansett, terningkast 6!

Etter middagen var det hjem for å pakke sammen alle unyttige og nyttige innkjøp og ikke minst forsøke å stappe alt i bilen.

Og da kom vi brått til mandagen: Det er viktig med koll på dagene!  Vi spiste frokost, leverte noen kroner til Raymond for leie av båt, lukket døren og tok av gårde mot Moskenes. For å huske det selv skriver jeg det her: TA FERGA FRA BODØ TIL MOSKENES, IKKE KJØR RUNDT! Det er egentlig bare en laaang omvei å kjøre via Narvik. Og så lenge Narvik er til reparasjon er det heller ikke verdt turen rundt. (Sorry Agnes!)

Vi hadde forhåndsbestilt billetter og plass og  var ute i god tid og stod helt først i køen for reserverte plasser. Det betydde at vi kjørte først inn på båten og fikk velge seter blant de første på båten. Vi satte oss selvfølgelig på første rad med panoramautsikt mot havet og fjellene i horisonten bak Bodø. Men med en gang det var noe å se ut av vinduene kom det en gjeng med ekle franskmenn og plugget igjen utsikten med brede rumper og lealaus overkropp. Vet ikke om det er en spesiell fransk rase som reiser til Lofoten på ferie, men de prater så utrolig høyt og er brautende og fæle. Vi traff en gjeng av samme sorten på vår utmars fra Nusfjord og da kranglet, skrek og gråt de høylydt.

Mulig man blir sånn av å spise snegler og froskelår? Jeg var en stund redd for at de skulle utløse et steinskred eller noe sånt.

Etter 3,5 timer skled ferga inn i Bodø og franskmennene satte seg inn i bobilene sine og forsvant, herlig!. Vi hadde booket oss inn på Scandic Havet og fikk et flott rom i 14 etasje. Fantastisk utsikt over byen! Vi ruslet en tur på byen for å finne oss et sted å spise, men det var ikke så lett med en gang. Mandag er dagen mange restauranter holder stengt, så vi endte på Bryggerikaia med fish & chips. Veldig god, faktisk bedre enn det vi har fått servert på puber i England. Terningkast 5,23. Etter et par Nordlandspils dro vi tilbake til hotellet og tok heisen opp i baren i 17. etasje. Utsikten var fantastisk, temperaturen var tett på 20 grader og Nordlandspilsen smakte utmerket her også. Bodø er en veldig fin by, hvor alt er veldig nært. Flyplassen ligger nesten inni byen og havneområdene omkranser sentrum.

Puh! Da har vi kommet til i dag! Det ble en tur til Kjerringøy i dag etter frokost. Kjerringøy ligger 4 mil nordover igjen, men moder'n mente at det var verdt turen. Må innrømme at hun fikk rett. Utrolig spennende sted og da særlig Kjerringøy Handelssted som nå drives som et museum av Nordlandsmuseet. Her har tiden virkelig stått stille og med sterke inntrykk fra filmen som vises på stedet, en film som skildret Anna Elisabeth Sverdrups liv, var det utrolig interessant å vandre rundt i hennes verden. Terningkast 5,57.

Etter Kjerringøy satte vi kursen sørover for å ta Kystriksveien langs Helgeland til Sandnessjøen.  Fra Bodø til Glomfjord er det ikke så mye kyst å se, man kjører stort sett i en bjørkeallé. Innimellom tror jeg at jeg så noen perler, men jeg er ikke sikker. Enten må Kystriksveien døpes om til Kystbuskveien, ellers må de millionene av kommuner vi har i dette området se til helvete å rydde vekk buskaset! Her bader hele landsdelen i subsidier og tilskuddsordninger, da må de for pokker sørge for at det er ryddet og pyntet slik at vi Oslo- og Bærumsfolk kan nyte utsikten! Glem det med subsidier og tilskudd, selv om det er sant, men dette er et problem som ikke bare gjelder Helgelandskysten. Hele Norge gror jo igjen og ingen tar ansvar. La oss starte en facebook gru....nei glem det! Sikkert gjort allerede.

Dette er vårt andre forsøk på å kjøre Helgelandskysten, men vi får ha det til gode. Med masse regn i ettermiddag og samme værmelding for i morgen, droppet vi ut av riksvei 17. og kjørte til Mo i Rana. I morgen blir det Steinkjer eller noe sånt.

På vei til Reine

Bare få i motoren nå...så litt polering....

Reine i opphold og regn

Saltstraumen

Svartisen

Previous

Siste kapittel må skrives!