2020 Moysand camping

Kona dukket opp på Holmestrand togstasjon om formiddagen som planlagt. Hun hadde med seg en stor ryggsekk med nyvaskede klær og andre ting vi hadde glemt. Ikke lett å pakke for 4 uker uten å glemme noe... Vi testet fjellheisen på Holmestrand stasjon som går fra stasjonen i fjellet og opp til Rove. Her ligger det mange hus med fantastisk utsikt utover Holmestrandsfjorden og videre ut mot Oslofjorden. Vi gikk en tur på åskammen og kikket litt i nabolaget. Skjønner at mange har bosatt seg på kanten av stupet og steller og duller med eiendommene sine.

Vi kjørte tilbake til campingplassen på Løvøya og rakk akkurat å se at MC-gutta pakket sammen teltet og tomflaskene fra nattens eskapader. En av hardingene hadde en tatovering av en kjempehodeskalle på ryggen, men på avstand så de store øynene på hodeskallen ut som om han hadde en bikinioverdel på ryggen. Ganske søtt. De startet rakkelverket og kjørte av gårde for fri eksos og fikk akkurat den oppmerksomheten de ønsket seg. Tror de fleste beboerne på plassen trakk et lettelsens sukk og gledet seg til en natt uten underholdning.

På ettermiddagen tok vi en sykkeltur til Horten og videre til Borre golfbane. Flott bane, men litt høy snobbefaktor rundt og på banen, vet de ikke at den ligger i Horten?  Det er lett å merke at høsten nærmer seg, allerede i 21-tiden begynner mørket å melde seg på kvelden, men vi rakk akkurat hjem til Løvøya uten førerhund.

Torsdag morgen pakket vi bilen etter den første rolige natten på Løvøya og satte kursen mot Moysand camping utenfor Grimstad. Ble som vanlig et par ladestopp før vi rullet inn på campingplassen som er en av Norges beste. I juli hadde det vært texas på Moysand med invasjon av nordmenn i bobiler, campingvogner og telt. De måtte finne plasser der ingen hadde overnattet før og det var smekk fullt over alt. Nå, i midten av august er det stille og fredelig på plassen. Nå ljuger jeg litt, for det er en av de fastboende camperne som har en båtmotor han sliter litt med. Han har båten på en tilhenger midt blant alle vognene og ruser motoren uhemmet mens han klør seg i det forholdsvis tomme hodet. Vi bruker ikke så mye tid på campingplassene, men forsøker å få til en gåtur og en sykkeltur hver dag, så tomskallen plaget ikke oss så mye. Vi syklet en tur til vakre Grimstad og tok en tur innom Grimstad golfklubb på veien. En ganske sliten 9-hulls bane som ikke fristet nok til at vi ville spille der denne gang. Grimstad er en veldig koselig by med et ytterst sjarmerende sentrum med trange gågater og artige butikker. Ikke sikkert at Grimstad er det verste stedet å tilbringe pensjonistlivet i, sammen med måker, saltvann og fanatisk kristne.

Fredag morgen satte vi oss i bilen og kjørte til Kalvehageneset ved Homborsund. UT-appen hadde anbefalt oss en rundtur i fjæra. Ikke så lang tur, men 3,4 km i til dels veldig kupert terreng. En tur som enten styrker balansen eller sender folk på legevakten. Vi styrket balansen denne gang.

På tilbakeveien tok vi en tur innom Grimstad, spiste middag og stakk innom turistinformasjonen for å få noen turtips. Så på ettermiddagen syklet vi Dag Otto Lauritzen og Thor Hushovd sin favorittur til Fevik, ut til Søm og videre til Vik og tilbake til Grimstad. En tur på snaut 4 mil i variert landskap, men med brorparten av veien på sykkelveger. Statens Vegvesen har valgt ut flere byer for å satse på sykkel og Grimstad ble valgt ut i 2006. Det er gjort et betydelig stykke arbeid med tilrettelegging, men de er ikke helt i mål enda. Terningkast 5,78, bare slått av Lillestrøm.

Dagen etter, tror vi snakker om lørdag, hadde kona bursdag, så da ble det en hel dag med jatting og applaus hver gang hun kom med forslag til hva vi skulle bruke dagen til. Vi startet med å kjøre til Kristiansand for å kjøpe noe unødvendig ting til vogna og ta en gåtur i Kristiansand. Masse folk i «gågada» og minimal smittefrykt. Kristiansand er fortsatt en veldig fin by, selv om Start sendte LSK ned i OBOS-ligaen i fjor. Vi kjørte ut til Flekkerøya og gikk en ny tur som kona fant på UT-appen.. «Rundtur på Lindebø og Skålevik», en tur på 4,5 kilometer i vakkert landskap. Vi spiste på Galleri Geitodden og hørte på vestkantfolkene skjemme seg ut. Folk fra Bærum skulle hatt juling to ganger i uka. Vi reiste tilbake til Grimstad og spiste middag på Fru Juske. Veldig bra mat, terningkast 5,21.

I dag ble det en tur til Justøya og Brekkestø, som ligger ved Blindleia. Ikke verdens morsomste sykkeltur de første kilometerne, men da vi kom til Brekkstø var smale veier med mye trafikk glemt. Masse folk som stod i kø for å kjøpe «Norges største kuleis» som de reklamerte for i iskiosken på Brekkestø Landhandel. Hvem er det som egentlig ønsker seg Norges største kuleis? Hverken kona eller jeg klarte å dytte i oss den enorme kula som var like stor som en fotball. Vi virret litt småkvalme rundt på brygga i Brekkstø, før vi satte kursen mot bilen som stod inne på fastlandet. På veien tilbake stoppet vi i Lillesand og gikk «byrunden». En varm, men fin tur rundt i byen. Vi har vært ekstremt heldige med været så langt, bare noen få regndråper da vi kjørte fra Molde. Dagene flyr i hverandre med sykkelturer og gåturer. I morgen er planen en runde golf på Arendal & omegn Golfklubb litt tidlig på dagen. Det blir nok en dag med sol og varme, så det er greit å spille litt før det blir alt for varmt. Mulig vi reiser videre på tirsdag, eller hvilken dag er det egentlig i dag?