Samsø

Samsø ligger på østkysten av Jylland og snaut to timer kjøretur fra Skaven Strand hvor vi holder til. Øya har 4300 innbyggere som har bosatt seg rundt på øya i 22 mindre landsbyer. Vi har ferie så vi siktet på fergen som skulle gå fra havnen i Hou klokken 12. Det får være måte på hvor tidlig man skal stå opp på en feriedag! Vi freste innom Skanderborg for å kjøpe noe småtteri til syklene og kom i god tid ned til den store parkeringsplassen på fergekaien. Hadde denne parkeringsplassen ligget i Norge hadde det sikkert kostet en halv formue å parkere bilen en hel dag, men her var det gratis, noe det stort sett er i alle byer vi har vært i på denne turen. København er unntaket, men det er kanskje forståelig. Vi syklet inn på fergen, parkerte syklene og gikk opp i kafeen. Turen tar en time, så her var det muligheter for en lunsj underveis. I kafeen jobbet Karin og jeg tror det kanskje er siste sesongen hennes om bord. Hun var så omfangsrik at det bare var så vidt at hennes små lubne hender rakk frem til tastene på kassaapparatet. Blir det like mye frikadeller denne vinteren også, kan hun nok se langt etter jobben i 2019, som også er 30 års jubileet for Samsø musikk festival. Vi syklet av båten og satte av sted for å se på det som beskrives som et eldorado for syklister. Det startet bra med fine sykkelveier på vei til øyas største landsby Tranebjerg. Veldig idyllisk plass som var pakket med turistbusser og tyskere som jaktet febrilsk etter suvenirer i plast. Vi fortsatte videre og ble vel egentlig litt skuffet over at det var slutt på sykkelveiene og at det bare var jorde opp og jorde ned. Dette kunne ikke stemme, vi tok frem kartet og fant ut at vi måtte sykle på småveiene for å få det rette inntrykket av øya. Det var noe helt annet: Vi trillet gjennom den ene landsbyidyllen etter den andre. Vi satte kursen nordover på øya mot Nordby. Det er en tur på 14-15 kilometer langs vannet på sykkelveier, herlig tur i flott vær. Nordby er også en liten perle. Nordby har tidligere blitt kåret til Danmarks beste bevarte landsby og er et fascinerende sted å sykle rundt i. Vi hadde ikke tid til å besøke ballebjerg som er det høyeste punktet på øya (64 m.o.h), men vi syklet litt om kapp med et par godt voksne damer som hadde med seg en liten ufordragelig guttunge på 4-5 år som satt bak i en sykkeltilhenger og kommanderte de to mødrene (han kalte begge for mor) med skriking om hvor han ville og hva han ville ha. Den ene moren løp av gårde for å kjøpe det han skrek om, mens den andre moren forsøkte å godsnakke og avlede den bortskjemte tassen. Det gikk dårlig.

Vi burde hatt litt mer tid på Samsø for å få med oss mer helt i nord og sørvest, men det får vi ta en annen gang. Det ble 55 kilometer på kryss og tvers før vi satte oss på fergen på vei tilbake til Hou. Samsø-terningkast 5,21