3. juni 2014

Rute og rundtur

Goodbye Hamburgsund!

På plass i gjestehavnen i Hunnebostrand

Utsikt over Hunnebostrand-Stjerneglimt midt på brygga

Siv Jensens våte drøm

2 støt i hornet og broen åpner seg

Smõgen

Kungshamn

Turen fra Hamburgsund til Hunnebostrand var kort, veldig kort. Vi brukte vel snaut 2 timer selv om vi seilte i slow motion. Junior hadde lyst til å besøke sine eldgamle foreldre, så da bestemte vi oss for å stoppe i Hunnebostrand hvor det både var grei parkering og god plass i havna. Han dukket opp på formiddagen og hadde med seg sin packraft, en oppblåsbar kajakk/avansert badering eller hva det er? (koster 9000.-!!!), så da ble det padling på far og sønn. Ganske morsomt! Etter middag ble det en liten gåtur for å finne en cach i nærheten. Vi traff en rulten (130+) mor med sine tre døtre som var i samme ærend som oss. Hun sendte oss opp på fjellet over Hunnbostrand hvor det i følge damen skulle være en fin cach. Etter å ha trasket opp på fjellet skjønte vi raskt at den dama aldri hadde vært på det fjellet ved egen hjelp. Da måtte hun ha blitt fløyet opp med helikopter. Det var heller ingen cach der, men derimot flott utsikt.

Junior ble til dagen etter og var klar for en seiltur. Han har stort sett bare vært i havna og trukket kabler eller heist gammern opp og ned i masta, så det var kanskje på tide med litt seiling også. Vi tok turen gjennom Soten kanalen og en liten svipp innom Smögen. Deretter ble det seiling utaskjærs tilbake til Bovallstrand for litt caching igjen. Nok et fjell ble besteget, denne gang fant vi en cach og 5 til rundt omkring i Bovallstrand. Vi seilte tilbake til Hunnebostrand og satte junior i land sammen med Packraft, ryggsekk og to rør med snus. Vi tok Soten kanalen for andre gang og la oss i gjestehavnen i Kungshamn. Det ble nok en cachetur på kvelden og nok et fjell å bestige. Utrolig fin utsikt over Smögen og Kungshamn. Tok selvsagt ikke med kamera…

I dag har vi nok en gang gjort det vi har sag at vi ikke skal gjøre mer: Sette oss reisemål som er laaangt avgårde. I fjor tok vi Haugesund-Egersund i et jafs, denne gangen ble det Kungshamn-Læsø. En tur på nesten 70 nm. Vi startet fra Kungshamn rundt halv 9 i sol og 4-5 m/s vind fra øst. Hadde 3-4 timer med fin seilas før det ble vindstille. Motor ble startet og vi fortsatte et par timer til før det kom bra med vind, men også regn. Det regnet mer eller mindre de siste 4 timene før vi la til i gjestehavnen på Læsø litt før klokken 21:30. Det ble en lang og kald avslutning på seilasen.