18. juni 2014

Noen dager siden sist, men her er en oppdatering:

Nettet er så tregt her at bildene kommer senere.

Den siste dagen i Ålborg syklet vi over brua til den andre siden av sentrum og inn i Nørresundby. Geocacher skulle plukkes frem og det ble en grei fangst og en ganske lang sykkeltur. Det ble kveld og vel så det (23:30) før vi var tilbake i båten. Naboen i havna, en ekte jysk grisebonde, satt og så på fotball mens han bælmet ned øl. Han var 160 cm høy og 160 cm bred og blid som en sol. Det blir spennende å se hvordan det går med alkoholforbruket og de oppvoksende generasjonene. Her sitter unge kvinner og menn i parken og på gaten med mat og vin, akkurat som vi nordmenn sitter med nistepakka og en flaske Farris. Jeg liker tanken på å kjøpe hva jeg vil hvor jeg vil, men det er åpenbart at noen må dras litt i øra for å begrense seg.

Så langt har jeg sett 0 fotballkamper fra VM, men har drukket noen få øl, en flaske Prosecco og ¾ rødvin. Kjøpte en flaske rødvin i Sæby til kroner 35.- bare for morro, men den var slett ikke ille. Smakte like godt som solbærsaft. Terningkast 3.

Går litt surr i dagene, men jeg tror vi reiste til Hals lørdag morgen. Det er så lenge siden at jeg har glemt at det var kald vind, så jeg skriver at det var en kjempefin tur i sola (i god Facebook-ånd). For det var sol, men den virket ikke slik den har gjort hittil. Vi fikk selskap av en liten dansk seilbåt som yppet seg litt i starten av kanalen ut av Ålborg. (se video) Han brukte motor, tok snarveier over grunna og gliste med et tannløst smil da han passerte oss ganske tett. Vinden tok seg litt opp og S/Y Stjerneglimt fikk god vind i seilene og parkerte den irriterende dansken ganske så kontant. Han ble etter hvert borte bak oss i horisonten.

I Hals var det bedre plass denne gang, vi fikk en fin plass langs bryggen ved siden av en nordmann som hadde rotet seg bort i en dansk dame som han holdt seilleksjoner på dekk med. Herlig belærende tone! Terningkast 5.

Vi ruslet bort til «Super Best» og kjøpte oss noen smørbrød som danskene er så glad i. Roastbiff og rødspette med masse remoulade og strimlet kål. Godt som gull. Spiser du mat må du trimme, så da var det bare å finne frem sykkelen for n’te gang og tråkke i vei. Planen var å sykle til Hou kirke og ta den første geocachen der og så ta strandveien tilbake til båten og plukke med oss de vi fant underveis. Det ble en ganske strabasiøs sykkeltur på stier med løs sand og mange turer inn i bushen for å lete etter cachene. Danskene imponerer ikke mye med plasseringen av sine cacher. De er som regel innerst i et kratt av brennesle, mygg og tornebusker. Så her er et råd til danske geocachere: PLASSER GEOCACHER DER DET ER NOE Å SE, IKKE INNE I EN BUSH AV DRITT! Sånn, da var det sagt.

Etter 300 myggestikk og kløe fra kraven og ned klappet vi syklene sammen, pakket de ned i båten og sa natta til Hals.

Dagen etter, tror det var søndag, reiste vi ut av Hals havn med retning øya Anholt. Anholt ligger ganske nøyaktig midt mellom Danmark og Sverige og er en fin mulighet til å få 2 fornuftige dagsetapper i stedet for en lang. Vi satte seil rett utenfor Hals, jeg fant frem Jo Nesbøs «Flaggermusmannen», mens kona leste «Sorgenenfri» av samme forfatter. Bare for å ha sagt det: Flaggermusmannen og morderen er han bokseren som reise sammen med det omreisende sirkuset. Birgitta,hun svenske jenta fra baren som Harry Hole traff i Australia og ble forelsket i, blir drept, det samme blir klovnen og politimannen Andrew. Så da slipper du å lese den boka på 331 sider, men du kan snakke om innholdet med andre. Vinn vinn.

Så over til offergaver til Kong Neptun: Vi var på tur til Haugesund i fjor sommer og på den turen mistet vi en caps, en gatehook og et par grønne solbriller. Denne gangen har jeg mistet 2 klyper (en rød og en grønn), mens kona mistet balansen under et vindkast og skjenket Kong Neptun en 2-3 måneder gammel Iphone 5s, førerkort og et Visakort. Kong Neptun ble glad, kona ble sur. Det er bra det går fort over! Terningkast 6.

Tilbake til seilasen: Vinden var litt thight (måtte seile veldig skarp vinkel mot vinden) i forhold til Anholt, så vi bestemte oss for å sikte på Varberg i steden. Turen ble dobbelt så lang, men det gikk veldig greit med jevn, mild fin vind på hele turen. Gjennomsnittshastigheten var på 6,9 knop, så turen tok snaut 12 timer. Vi tuslet inn i Varberg havn rundt klokken 22, fant en ledig plass og gikk oss en tur i byen for å riste av oss sjøbena. Blir litt groggy av sol & sjøluft hele dagen, så det er deilig med en liten spasertur. Vi fant en geocach i mørket (under en bro i en park), ruslet ned i båten igjen og sovnet til lyden av fulle svensker som badet nakne rett i nærheten.

I går gikk ferden videre til Gøteborg. Det er sol og sommer, men det var ganske kald vind i dag. Ble sittende å lese litt Jo Nesbø igjen (Kakerlakkene-spoiler kommer senere hvis jeg blir ferdig med den), men måtte finne frem pensjonistpleddet for å holde ut. Kona strakk hendene i været og krøp under dekk. Det ble noen timer på sjøen i dag også, noe som kanalen opp til gjestehavnen får ta skylden for. Mange båter og sterk motstrøm sørget for god underholdning, men det tok sin tid. Vi fikk bakket inn båten i den sterke strømmen og sender herved en takk til Fritz som hoppet ut av sin tyske seilbåt og hjalp oss på plass. Terningkast 5 for hjelpen, 2 for at han trodde vi var svenske, selv med et flagg på 1 x 1,5 meter bak på båten. Han burde forøvrig kjent igjen flagget, for han var gammel nok til å ha vært i Norge i 1945. Kanskje han til og med reiste fra en tyskertøs og noen lausunger i Norge?

Nå skal vi ut på en liten gåtur i Gøteborg.