12. juni 2014

Danebrogen fikk kjørt seg i dag

60 år gammel gubbe med treffende navn på båten sin

Huskunst på et næringsbygg

Ålborg stadion, her har det sittet noen VIF-spillere på benken hele sesongen

Rasket sammen hummer og kanari for å lure turistene

I dag har vinden ult som et tog, eller toget uler ikke så mye lenger, det står jo bare å venter på at noen skal fikse signalfeilene. Poenget er at det har vært mye vind i dag, helt opp i 16 m/s inne i havnen. Det er det samme som stiv kuling.

I går kveld hadde vi en fin sykkeltur rundt i Ålborg og ble litt bedre kjent. Det er helt herlig å sykle i Danmark med alle sykkelveiene og ikke minst den respekten danske bilister viser for syklister. Den største plagen er egentlig de andre syklistene som peser forbi og roper “pas op”, “unnskyld”,  "flytt dej", “fjellabe” osv. I Norge ser vi bilister på syklister som en plage på lik linje med Herpes og pollenallergi, så her har vi mye å lære.

Vi tok turen opp til Ålborg Zoo og videre opp til Ålborgs «Holmenkollåsen». Det er faktisk en og annen oppoverbakke i området rundt her og det kalde faktum er at der det er oppoverbakker er det også nedoverbakker. For de som bor øverst i oppoverbakken har det åpenbart gått oppover, for her er det flotte villaer med dyre biler på utsiden. Utsikten er ikke i nærheten av hva du finner i Holmenkollåsen, men den lille høydeforskjellen gjør det nok allikevel litt enklere å se ned på alle de andre.

Ellers er vi litt havnebomser for tiden, spaserer 300 meter bort til Kvickly, kjøper bakevarer og jordbær, leser, surfer (ICE fungerer utmerket her, terningkast 4) og slapper av. På ettermiddagen sykler vi. Tror det kalles ferie.

I går var vi borte hos seilmakeren i havna, en eldre, innrøkt ustelt gubbe, med thailandsk kone (terningkast 2) for å levere litt vask. Klærne vaskes, tørkes og brettes for 140.- dkk, slett ingen dårlig deal (selv om matrosen hadde gjort det gratis). Men det gjenstår å se om vi har fått tilbake like mye klær som vi leverte. Kanskje Lovejoy går med konas topp akkurat nå?

I kveld har vi tatt nok en sykkeltur rundt i Ålborg. Det hevdes at det bare bor drøyt 100 000 mennesker i byen, men jeg tror danskene tuller med alle firs og fjers, byen er STOR og det bor sikkert 3 ganger så mange mennesker her. Jeg oppfordrer herved Ålborg kommune til å ta en folketelling i byen!

Det er 2 restauranter ved siden av hverandre her i havna. Vi har nå spist på begge og konstatert at de har så å si samme meny og samme priser. Det går mye i pommes frites, bøf og rødspette. Putter de litt lake-reker og asparges på rødspettetallerkenen, heter det «Stjerneskud»…Dansker er rare!  Helt grei mat men langt fra noe å skrive hjem om (er det ikke akkurat det jeg gjør?). Maten kom forøvrig 3-4 minutter etter at vi bestilte den, noe som gjør at man blir en smule skeptisk. Nå er vi tilbake i båten for å trykke i oss litt jordbær og vispefløte. Ferie kan være helt greit!