11. august 2013

Modern & fadern på tur

Utenfor Hankø

Inn mot Hankø fra nord

Da er det på tide med noen ord & bilder i bloggen igjen. Som tidligere nevnt knuste kamera på en av de siste etappene på ferieturen vår, så siste tur med Stjerneglimt ble forbigått i stillhet her i bloggen. En rask oppsummering kommer alikevel fra forrige helg her og nå:

Jeg reiste alene ut til båten på torsdag for å mekke litt etter ferieturen. Har du båt er det alltid noe som må ordnes og fikses. VHF-håndsettet som er montert på pidestallen ute måtte skiftes ut. Jeg måtte trekke ny kabel fra den stasjonære VHF'en inne ved kartbordet og ut til pidestallen. Selv med min smidige og veltrente kropp måtte det 4 “faen” og 2 “helvete” til før jeg fikk trukket kabelen helt frem. Skrudde også på nye “snepperter” til speilhylla på badet bak i båten og monterte en “rescue sling” på pushpiten. (pushpit er metallrekka bak, pulpit er metallrekka foran).

Rundt klokken 22:30 kastet jeg fortøyningene, skrudde på lanterner og radar og satte kursen mot Hankøsundet. La båten på svai utenfor hytta til Ari & Märtha og tok en øl i den stille natten. Fortsatt så varmt at kortbukse og t-skjorte var nok.

Fredag var det klart for guttetur med mine 2 sønner. Brukanes vær med 5-6 m/s fra sydvest. Vi seilte på tvers over fjorden i grei fart. Vi har kjøpt noen overlevingsdrakter av Hansen Protection og nå var det på tide med redningsøvelse. Vi testet drakten sammen med den nye “rescue slingen” og resultatet er krystallklart: Løp og kjøp rescue sling hvis du har båt! 40 meter flytetau med en redningskrave i enden gjør det mye enklere å få tak i den som ligger i vannet. Vi testet både med motor og med seil og i begge tilfeller gikk det så raskt at det ikke var noe problem. Terningkast 6.

Vi avsluttet øvelsen med bading fra båten, 22,4 grader må vel være ok for de fleste. Jeg hadde et tynt håp om at det var plass på Østre Bolærne, men nok en gang hadde Tønsbergmafian overtatt herredømme med sine Princesser. Vi kikket litt i Havneguiden og endte opp på svai i en kulp nord på Masseløy.

Lørdag morgen våknet vi til det VG kalte “trope storm” med mildt sagt vind, torden og heftig regn. Kulpen var intet blivende sted, så vi satte kursen tilbake til Skjeløy og hjemmehavna. Litt kortere tur enn planlagt, men greit nok.

Denne helgen har vi vi tilbrakt i båten på Skjeløy med besøk fra modern & fadern fra Hamar. De har ikke vært med på tur i den nye båten og heller ikke sett den, så etter omvisning og en kaffekopp ble det ut på tur. Vi kjørte for motor sydover og inn i Hankøsundet. Vi stoppet syd for Gjallarnes, kastet ut ankeret og spiste reker og drakk (lett)øl. Mange båter i sundet som vanlig. Vi tøffet gjennom sundet og rullet ut seil ved garnholmen og seilte nordover igjen. Lite vind men jeg tror det var noen som skjønte litt mer av hvorfor vi ville ha seilbåt. En veldig hyggelig tur med flott vær og godt selskap.

Senere på kvelden plukket vi frem syklene og det nye kameraet (Nikon D7100) og syklet til Engelsviken. Vi plukket frem en cache vi har lett etter før og kikket litt rundt i området. Mye folk på restauranten og ganske mange båter på bryggene. Tror det var en eller annen forestilling der i kveld.

Neste helg er det havnefestival på Skjeløy med Christian Radich, Redningsselskapet, levende musikk, grillmat og flatfyll. Hvis ikke hele helgen går med til flytting og mekking for svigerinnen, blir det deltagelse fra mannskapet på Stjerneglimt.